neděle 12. prosince 2010

3. dopis

Tak vás opět zdravím z Afriky,
Podělím se zase s vámi o nějaké novinky, které se přihodily tento týden. Začátek tohoto týdne byl ještě pro nás trochu volnější, ještě jsme se ubytovávali a zařizovali se tu atp. Ale co se týče mé práce, tak již tento týden jsem se tu již plně zapojil. Tento týden jsme přeprogramovávali zařízení Megavoice. Je to vlastně něco jako mp3 přehrávač, který lze nabíjet přes svůj zabudovaný solární panel. Primárně byl vyvinutý pro evangelizační účely na takovýchto misijních polích. Nahraje se do něj audio bible, kterou je možné i "listovat" a je možné ho poslouchat jak přes reproduktor, tak i sluchátka. Vleze se i do kapsy. Navíc je možné ho používat i jako rádiový přijímač (FM stanic) - to se dá v budoucnosti využít tak, že se do něj třeba přenastaví křesťanské rádiové stanice a lidé je pak mohou poslouchat (momentálně se to tu ale tak zatím nevyužívá, protože sever je muslimský a křesťanské rádiové stanice tu zatím nejsou). Tento přístroj tu začínali používat zrovna poprvé, takže ještě pořádně tu ani neměli zkušenosti s vytvářením audio biblí pro tento typ přehrávače, takže jsem se mohl i zapojit do pomoci a nastavováním daného softwaru. Vytváření takovýchto audio biblí probíhá tak, že se nejdříve vytvoří audio nahrávky Písma, které jsou namluvené rodilým mluvčím (ty již měly připravené). K těmto nahrávkám Frank ještě přidává i chvály v daném jazyce. Pak se z toho všeho vytvoří speciální datový soubor, který se do onoho přehrávače nahraje. Vytvářeli jsme Lukášovo evangelium. Kapitoly jsme proložili chválami a celý tento soubor nahrávek jsme nahrávali do tohoto přístroje (přístroj se navíc musí rozdělat, aby bylo možné do něj takovou audio bibli vůbec dostat). Vytvořili jsme 3 jazykové sady (jazyky Chem, Buurak a třetí si nepamatuji) Lukášova evangelia a nahráli jsme to do zhruba 80 přístrojů. V pátek jel pak Frank do vesnice to předat pastorům. Ve stejném oddělení se mnou ještě pracují 2 Nigerijci - Ezekiel a John. Posílám fotku, kde jsem vyfocený s Ezekielem - on rozdělává přístroje a já to do nich nahrávám.
Pak jsem se ještě pustil sám od sebe do programování, neboť příprava takové audio sady se mi zdála dosti časově náročná, a tak jsem vytvořil prográmek, který by to vytvořil sám zcela automaticky. Základní funkcionalita je již na světě, už jen to zbývá vylepšit, domluvit s Frankem podrobnosti a pořádně otestovat.
Teď od pondělí bychom měli dělat něco nového - nadabovat 3 krátké filmové biblické příběhy. Frank mi říkal, že doba mého pobytu mu zde přímo vyhovuje, bude tu zrovna spousta věcí a projektů s kterými bude třeba pomoci.

Co se týče samotného pobytu, tak si myslím, že za tento první týden jsme se již trochu aklimatizovali. Na výpadky elektřiny, pomalý internet, povinnou speciální hygienu a podnebí jsme si již zvykli. Asi už jen zbývá si zvyknout na nigerijské jídlo - všechno mají totiž velmi pálivé. A jediný problém, s kterým se teď potýkám, je komunikace s mými nejbližšími (zejména s těmi bez internetu).
Rána mi připadají trošku legračně, protože teď většinou potkáváme na ulici Nigerijce, kteří jsou v zimním oblečení (bunda, šála, čepice) - a to je nad 20C! Týká se to zejména Nigerijců, kteří jsou z jihu, jsou totiž zvyklí na větší teplo, takže současná teplota jim připadá jako zima. Ráno mě probouzí místní kohout, pak je slyšet zvuk klaksonů z ulice, když začíná provoz na silnicích a nakonec v ulici nahlas vyhrává Bob Marley. V sobotu ve vedlejší budově, kde je církev, pro změnu nacvičovali vánoční koledy. No upřímně - zpěvu se to moc nepodobalo :)
Richard se o nás pečlivě stará, ukazuje nám, kde se co sežene atp. Ve středu jsme jeli do centra na nákupy. Zboží na výběr je dost. Dražší jsou samozřejmě mléčné výrobky a maso, ale také i věci, které se musí dovážet z Evropy. Co je třeba špatně k dostání, tak lze najít např. v libanonském obchodě nebo v misionářském výprodeji (když nějací misionáři odjíždějí, tak prodávají spoustu různých věcí).
Internet tu je pomalý, že se nedá ani nic stahovat. A když něco potřebuji, tak kluci mi s tím pomůžou (pomaličku se to stáhne na server, kde si to pak vyzvednu). Ale třeba jednou ráno jsem narazil na rychlejší spojení, tak jsem se podíval na svůj oblíbený seriál Vyprávěj z ČT1 ;)
Dneska ráno jsem zkoušel toustovač. Bohužel jsem u něj odkázaný na dodávky elektřiny, ledaže bych si k němu pořídil záložní baterii :) To byl vtip. S vařením nám to docela jde, jen jednou mi vybuchl pod rukama rajský protlak, když jsem otvíral plechovku - po stěnách se to utřelo, jen na stropě něco zůstalo.
Vedro mi tu ani moc není, přes den jsme stejně totiž v kanceláři a jinak ty všechny budovy asi jsou nějak zvláštně stavěny, protože v nich je příjemně, ani nemáme žádnou klimatizaci a profukuje tu příjemný větřík.
Zrovna tu je období sucha, fouká vítr ze Sahary, takže krajina v dáli někdy ani nelze vidět - kvůli prachu.

Děkuji za modlitby, za maily i za finance!

Zdraví Jenda z Afriky

28.11.2010

Žádné komentáře:

Okomentovat