středa 12. ledna 2011

8. dopis

Tak vás opět zdravím,
tak mám za sebou první pracovní týden v novém roce, a tak se tentokrát více zaměřím na svou práci. Minulý týden jsme začínali úterkem, protože v pondělí byl státní svátek (když padne svátek na víkend, tak se to automaticky přesouvá i do pracovního týdne). Frank byl zaměstnaný papírováním a plánováním dalších projektů, takže jsme se spolu ke zvučení moc nedostali. Nicméně jsem si aspoň našel nějakou práci, která se zatím mohla udělat. Zaměřil jsem se na audio kompresi. Frank totiž chce zpřístupnit audio bible i pro mobilní telefony, které používá spousta Nigerijců. Takže jsem začal zjišťovat, jaké jsou v této oblasti možnosti a jak bychom to mohli využít pro naše oddělení. Samotné hledání informací bylo tedy trochu pro mě frustrující, protože přes den prakticky s internetem se nic moc dělat nedá. Večer je sice rychlý, ale to jsem zase omezen kapacitou baterie na svém počítači (elektřina totiž většinou večer nejede). Takže část práce buď dělám přes den (hledání informaci , emailování atp.), anebo až pak navečer (stahování programů, dat atp.).
Nejdříve jsem si vytvořil minutový audio vzorek v originální kvalitě. Použil jsem jej z nahrávek, které, se již v našem oddělení zpracovaly, takže se jednalo o jeden místní jazyk. Polovina byla tvořena mluveným slovem a druhá písněmi (Frank totiž jednotlivé kapitoly bible prokládá i písněmi v daném jazyce) - navíc některé audio formáty jsou vhodně pro mluvené slovo a některé spíše jen pro písně, tak aby obě oblasti byly zohledněny. A pak jsem to převáděl do všech možných audio formátu s různými parametry (tedy se zaměřením na co nejnižší datovou velikost). Použité formáty a parametry jsem si zapisoval do tabulky. Až tabulka byla sestavena, tak jsem pak procházel jednotlivé soubory a sledoval jejich kvalitu. Pro malé datové toky mp3 není vůbec vhodný. Hranice mezi kvalitou a velikostí, kde se to výrazně odlišuje, pokud se překročí, tak je někde u 16 kbps (což je skoro 7MB na 1 hodinu). I přehrávač megavoice, o kterém jsem se již zmiňoval, používá svůj vlastní formát a datový tok 16 kbps. Podařilo se najít 2 formáty, které umožňují jít i na nižší datový tok (ale jen jeden z nich je podporovaný mobilními telefony). Je možné se dostat i na 5 kbps (takže by to bylo 3x komprimovanější než samotný megavoice) a kvalita poslechu je stále srozumitelná. A 5 kbps znamená, že např. Lukášovo evangelium, které je max. asi 5 hodin dlouhé, by v mobilu zabralo velikost jen 11MB.
Další věc, kterou jsem dělal, tak bylo stažení namluveného nového zákona jazyka Tiv z Internetu (www.faithcomesbyhearing.com). Se stahováním je tu problém, navíc se nedalo ani dostat k danému jazyku, přestože jej nabízeli zadarmo k dispozici ke stažení na dané stránce. Tak jsem jim tam napsal a hned přišla odpověď, sice ani pak to nefungovalo, ale aspoň mi poskytli možnost stažení těchto souborů jinou cestou. Stahovat jsem začal ve čtvrtek v noci. Už jsem ležel v posteli, když najednou zapnuli elektřinu - takže pro mě začala noční šichta:) Začal jsem to tedy stahovat, rychlost byla sice vyšší, ale i tak to zabralo celkově 3 dny.
V pátek večer elektřina jela opět znovu (a dokonce i přes celou noc, což je velmi nezvyklé), tak jsem brouzdal po internetu. No ale v sobotu došlo zase nedaleko k nějakým nepokojům (viz http://www.christnet.cz/magazin/zprava.asp?zprava=21045), vše to prý začalo jen rvačkou, ale pak to přerostlo až ve smrt několika lidí. Takže možná proto i ta elektřina jede tak dlouho. Je to zvláštní a takový paradox, že když se něco děje, tak se to hlavně dozvíme podle toho, zda jede, či nejede elektřina.
V neděli se mělo konat modlitební setkání našeho týmu. Vždy se to koná na různých místech (cyklicky se ta místa střídají). A tentokrát se to muselo zrušit, protože v místě konání byly nepokoje. Dnes jak píši dopis, tak nepokoje se už dostali i do naší čtvrti. Kancelář se zavřela. Občas je něco slyšet, ale jinak zatím nic vážného. Aspoň Internet a ta elektřina jede. Takže je stále potřeba se modlit za místní situaci a bezpečnost.
Ale závěrem ještě napíši něco o neděli a o církvi Christ Embassy. Už jsem v ní asi tak nějak zabydlený. Ráno když jsem šel na shromko, tak mě svezli autem lidi z chvály. No a pak se večer konalo takové speciální “rodinnější” setkání, které bylo před dvěma týdny zrušeno. Já jsem se na něj připravil těmi svými bramboráky. Začalo to v 16 hodin a domů jsem se dostal až ve 21 - tentokrát sám pomocný pastor mě hodil autem k domu:) . No a program byl tedy pestrý, tak ho trošku popíši.
Ze začátku byly nějaké chvály a pak i nějaký zábavný program. Pět rodinných párů šlo na pódium, kde se utkaly spolu v soutěži. Postupně se dávaly jednotlivým partnerům otázky s tím, že se očekávalo, že by měli odpovědět shodně. Mezi takové otázky patřily např. oblíbená partnerova barva, velikost bot, oblíbený film, první dárek atp. Někdy odpovědi byly opravdu zajímavé a já měl zároveň možnost i pomocí těchto otázek proniknout do osobního života Nigerijců a udělat si aspoň nějaký obrázek.
Pak se konala biblická soutěž, ve které se utkali 4 soutěžící (3 muži a jedna žena, která to nakonec vyhrála). Soutěžilo se např. v doplňování veršů, otázek z bible, ale i např. v tom, že se mělo z paměti během 3 minut říct co nejvíce biblických veršů.
Následovali nějací komici (jeden např. imitoval pastora - jeho charakteristický způsob mluvy) a pak bylo předávání cen za rok 2010. Byla tam spousta kategorií (od předání diplomů z biblické školy, nejrychleji rostoucí domácí skupince, největší podporovatelích daných služebností atp.) Předalo se přes 100 cen a diplomů, takže to nějakou hodinu trvalo. Ale pak úplně na závěr bylo ono slibované pohoštění, který každý donesl. Jelikož tam bylo přítomno pár stovek lidí, tak to probíhalo tak, že se vytvořily menší skupinky lidí a mezi sebou jsme se podělili o různé dobroty. Kamarádka mi nabídla něco jako rizoto (samozřejmě trošku pálivé - vždyť je to Nigérie) a já svůj bramborák, který Nigerijci vůbec neznali, ale chutnal jim. Vysvětlila mi i jak se připravuje yam, což je místní velmi používaná plodina (http://en.wikipedia.org/wiki/Yam_%28vegetable%29). A prakticky se může používat skoro jako brambora. A dneska jsem si ji na pánvičce osmažil jako opékanou bramboru. Ale yam je snadnější na loupání. U brambory musíte loupat každou malou bramboru zvlášť (a tady navíc jsou převážně takové menší a zakrslejší), kdežto yam je obrovský, tak ho stačí oloupat jako celek a pak už jen ho nakrájet a je to!
Ještě se podělím o jednu takovou zajímavost. Je tu teď období sucha, a tak se tu tvoří statická elektřina snad na všem možném. No a mě se dokonce tvoří mezi pyžamem a přikrývkou. Takže když projedu rukou pod přikrývkou, tak tam mám světelné efekty:) Nic to nedělá, což se ale nedá říct o tom, když Martin vystupuje z auta, protože většinou dostane nějakou šlehu.
Jinak na tomto webu (http://wycliffe.cz/article/3414/projekt-.php) si můžete počíst i nějaké dopisy od Martina, takže můžete získat i jiný úhel pohledu na to, jak tu žijeme.

Zdraví

Jana:)

V Jos 10.1.2011

Žádné komentáře:

Okomentovat